Hjemmelavet Marmelade med Dadler & Chiafrø

Den skønneste marmelade, helt uden raffineret sukker og proppet med omega-3 fedtsyrer. Jeg bruger den til peanutbutter & jelly madder, pandekager eller brug den, hvor du nu normalt bruge en lækker marmelade.

sukkerfrisyltetoej

5 from 1 reviews
Hjemmelavet Marmelade med Dadler & Chiafrø
 
Forberedelsestid
Koge-/bagetid
Tid i alt
 
Nem og velsmagende marmelade uden raffineret sukker og konserveringsmidler.
Af:
Opskrift til: et glas marmelade
Ingredienser
  • 300 g bær (f.eks. brombær, blåbær, hindbær eller jordbær)
  • 100 g dadler u. sten
  • 4 spsk chiafrø
Fremgangsmåde
  1. Hæld bær i en gryde kog det dem langsomt op. Lad bærerne simre i ca. 5-10 minutter ved middel varme.
  2. Tag ca. halvdelen af grydens indhold i en blender, minihakker eller foodprocessor og blend det sammen med de friske dadler (hvis du bruger tørrede dadler, bør du lægge dem i blød inden. Husk også at fjerne sten).
  3. Hæld den blendede del tilbage i gryden. Sluk for varmen og tilsæt chiafrø. Rør godt rundt i gryden. Hæld den varme marmelade i et skoldet glas og luk det. Lad det stå ca. 10 minutter på køkkenbordet og stil det herefter i køleskabet.
  4. I det marmeladen ikke indeholder konservering, er holdbarheden omkring 2-3 uger på køl.
  5. Server som du normalt ville bruge marmelade, på pandekager, i kage, på brød, f.eks. med peanutbutter.
4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.